Przejdź do głównej zawartości

Tydzień z ćwiczeniami buzi i języka

Tablice motywacyjne przygotowane? No to do pracy! poniżej tygodniowy plan ćwiczeń buzi i języka. Każdego dnia wykonujemy bardzo proste i przyjemne ćwiczenia przed lustrem. Wystarczy moment po myciu zębów i gotowe!


PLAN TYGODNIA
ĆWICZENIA WSPOMAGAJĄCE PRAWIDŁOWĄ ARTYKULACJĘ

PONIEDZIAŁEK
- parskanie x 15
- kląskanie:
wolno x 15
szybko x 15
- usta zamknięte – dzióbek i szeroki uśmiech x 15
- szerokie otwieranie i zamykanie buzi x 15
- rybka x 15
- kółeczka językiem w buzi x 15
- „mycie” ząbków językiem x 16 (po 8 góra i dół)
- wypychanie języka do prawego i lewego policzka x 16
- stukanie językiem o podniebienie x 15
- „mycie” językiem podniebienia – z przodu głęboko w tył x15


WTOREK
- parskanie x 15
- kląskanie:
wolno x 15
szybko x 15
- usta zamknięte – dzióbek i szeroki uśmiech x 15
- szerokie otwieranie i zamykanie buzi x 15
- rybka x 15
- dotykanie językiem wewnętrznej strony ząbków – naprzemiennie góra – dół x 15
- ruchy językiem góra do podniebienia – dół x 15
- szybkie mówienie la la la do wyczerpania powietrza x 5
- wypychanie języka do tyłu w stronę gardła x 15
- „ taniec” języka po całej jamie ustnej ok 15 sekund


ŚRODA
- parskanie x 15
- kląskanie:
wolno x 15
szybko x 15
- usta zamknięte – dzióbek i szeroki uśmiech x 15
- szerokie otwieranie i zamykanie buzi x 15
- rybka x 15
- kółeczka językiem w buzi x 15
- „mycie” językiem podniebienia – z przodu głęboko w tył x15
- przesadna artykulacja samogłosek [ a, o, e, i, u, y] x5 każda
- syczenie węża – do wyczerpania powietrza x 5



CZWARTEK
- parskanie x 15
- kląskanie:
wolno x 15
szybko x 15
- usta zamknięte – dzióbek i szeroki uśmiech x 15
- szerokie otwieranie i zamykanie buzi x 15
- rybka x 15
- kółeczka językiem w buzi x 15
- „mycie” ząbków językiem x 16 (po 8 góra i dół)
- wypychanie języka do prawego i lewego policzka x 16
- stukanie językiem o podniebienie x 15
- „mycie” językiem podniebienia – z przodu głęboko w tył x15


PIĄTEK
- parskanie x 15
- kląskanie:
wolno x 15
szybko x 15
- usta zamknięte – dzióbek i szeroki uśmiech x 15
- szerokie otwieranie i zamykanie buzi x 15
- rybka x 15
- kółeczka językiem w buzi x 15
- „mycie” językiem podniebienia – z przodu głęboko w tył x15
- przesadna artykulacja samogłosek [ a, o, e, i, u, y] x5 każda
- syczenie węża – do wyczerpania powietrza x 5
- [s] z samogłoskami [sa, so, se, si, su, sy] x10 każda grupa


SOBOTA
- parskanie x 15
- kląskanie:
wolno x 15
szybko x 15
- usta zamknięte – dzióbek i szeroki uśmiech x 15
- szerokie otwieranie i zamykanie buzi x 15
- rybka x 15
- dotykanie językiem wewnętrznej strony ząbków – naprzemiennie góra – dół x 15
- ruchy językiem góra do podniebienia – dół x 15
- szybkie mówienie la la la do wyczerpania powietrza x 5
- wypychanie języka do tyłu w stronę gardła x 15
- [s] z samogłoskami [sa, so, se, si, su, sy] x10 każda grupa



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Gry i zabawy w terapii logopedycznej

Zwykła planszówka może być nieocenionym narzędziem skutecznej terapii logopedycznej? Jak to możliwe? W tym tygodniu zaprezentuję propozycję wykorzystania gier planszowych (i zrobienia własnych), które ćwiczą wiele umiejętności językowych. Wszystkie wypróbowaliśmy na zajęciach. Dzieci mają swoje typy! Najpopularniejsze to: Państwa - miasta dla uczniów starszych, Chińczyk logopedyczny (zasady identyczne jak w tradycyjnej grze, ale pod każdym polem kryje się słówko, które trzeba dobrze powiedzieć - łatwo przerobić w domu starą grę, która zapewne jest już nieco nudna), Słowostworki - co to jest? Już niebawem Wam pokażę! Gra do zrobienia w domu!

Wracam po dłuższej przerwie

Dawno mnie nie było, co nie oznacza, że w szkolnym gabinecie logopedycznym nic się nie działo. Wręcz przeciwnie. Każdego dnia odwiedza mnie przynajmniej kilkanaścioro dzieci i razem ćwiczmy prawidłową wymowę, ułożenie warg i języka, oddech i wiele innych rzeczy. Rozwijamy też słownictwo, budujemy zdania i teksty i... dobrze się bawimy. Napiszcie w komentarzach, która zabawa u szkolnego logopedy najbardziej się Wam podoba i dlaczego. Najciekawsze wypowiedzi będą premiowane dodatkowymi pieczątkami w zeszytach:-)

Chińczyk - emocje i ćwiczenia logopedyczne!

Wykorzystujemy tutaj tradycyjnego Chińczyka lekko go modyfikując. Ja wykorzystałam grę gotową: Zasady są identyczne, jak w tradycyjnym Chińczyku. Jedyną różnicą jest to, że musimy wprowadzić w środkowego pole tylko dwa pionki - skraca to nieco czas gry i w ten sposób można ją wykorzystać dosłownie w każdej wolnej chwili. Od razu odpowiadam na pytanie, jak do gry "przemycić" treści logopedyczne? W bardzo prosty sposób! W gotowej planszówce mamy w zestawie kartoniki z obrazkami oznaczone na odwrocie gwiazdkami w trzech kolorach (w domu możemy je zrobić samodzielnie). Odpowiadają one gwiazdkom na poszczególnych polach planszy. Te także możemy dorysować sami. Gracz stając na kolejnym polu musi wylosować kartonik z odpowiednim kolorem i odczytać słówko (oczywiście poprawnie). Jeśli powie źle, spotyka go kara. Sami ustalamy, że będzie to cofnięcie się o wylosowaną ilość pól, czy też powrót na start. Udanej zabawy! Wasz logopeda