Przejdź do głównej zawartości

W jaki sposób zmotywować dzieci do pracy?

Tylko regularne ćwiczenia mogą zniwelować dysfunkcje mowy u dziecka. Tymczasem tak wielu z nas ma ogromny problem z wyegzekwowaniem ich u swoich dzieci. Ja także! Tym razem jednak sytuacja jest wyjątkowa - ćwiczymy zdalnie. Dlatego motywację uzyskać znacznie trudniej. Nie jest to jednak niemożliwe!

Kilka informacji, które sprawią, że ćwiczenia głosek przestaną "gryźć":-)
1. Regularne ćwiczenia nie oznaczają morderczych, godzinnych powtórek! Wystarczy 10 - 15 minut podczas wspólnej zabawy, gotowania czy spaceru.
2. Materiał wyrazowy podany przez logopedę jest jedynie przykładowy. Możemy wymyślać słówka według podanego klucza - np. rozpoczynające się na głoskę "cz".
3. Nie karcimy dziecka, nie poprawiamy! A w żadnym wypadku nie robimy tego przy świadkach! Podajemy jedynie poprawny wzorzec i staramy się, aby dziecko widziało naszą twarz.
4. Nagradzamy! Poniżej podaję przykładową tablicę motywacyjną. Można wydrukować, można stworzyć swoją. Ważne, aby ustalić nagrodę, choćby symboliczną:-)

Powodzenia!

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ćwiczymy buzię i język

Dzisiaj pierwsza porcja ćwiczeń praktycznych. Kwestią kluczową w terapii logopedycznej jest uzyskanie u dziecka prawidłowego ułożenia warg i języka. Niestety z tym zwykle bywa problem. Dlatego od najmłodszych lat trzeba ćwiczyć język, usta, policzki i oddech. Te wszystkie elementy wpływają na prawidłową wymowę poszczególnych głosek. Nawet jeśli maluch mówi dobrze - warto czasem się pobawić. To zaprocentuje w przyszłości. Dzisiaj ćwiczenia warg: 1 . Wymawianie na przemian „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej. 2. Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „ iii”. 3. Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”. 4. Naprzemienne wymawianie „ i – u”. 5. Cmokanie. 6. Parskanie / wprawianie warg w drganie/. 7. Masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie). 8. Dmuchanie na płomień świecy, na watkę lub piłkę pingpongową. 9. Układanie ust jak przy wymowie samogłosek ustnych, z wyraźną, przesadną artykulacją warg, np. w kolejności: a-i-

Jak pracować on-line i nie zwariować?

Szkoła przeniosła się do sieci, zajęcia dodatkowe także. Pamiętajmy, że mowa jest umiejętnością, która będzie nam potrzebna zawsze! Jak urozmaicić sobie przeglądanie i robienie kolejnych kart pracy z dzieckiem, kiedy już naprawdę nie ma czasu? Poniżej linki do ciekawych stron i aplikacji logopedycznych. W większości dostęp do nich jest darmowy i nie wymaga rejestracji konta. W zasięgu ręki mamy materiały, które można pobrać jako pliki PDF do samodzielnego wydruku. Są też zabawy interaktywne działające właściwie na każdym komputerze. https://learningapps.org/ https://www.mimowa.pl/ https://domologo.pl/ Zapraszam do wspólnej zabawy!

Wiatraczek? Tak, to bardzo proste!

Ćwiczenia oddechowe mogą być niesamowitą frajdą! Tym bardziej, że pomoce dziecko może zrobić samo. Przypominam tutaj wiatraczki, które robiliśmy na zajęciach. Przypomnijcie sobie, zaproście do zabawy rodziców i rodzeństwo. W komentarzach do postu możecie wstawiać zdjęcia swoich wiatraczków. Co będzie potrzebne? -gruby papier (bristol, wizytówkowy), -pinezka typu "beczka", -szpatułka lub patyczek (na tyle grupy, by można było wbić szpilkę), Poza tym trochę wyobraźni i ... gotowe!