Przejdź do głównej zawartości

Witam po dłuższej przerwie!

Nie wiadomo, kiedy zobaczymy się znowu. Dlatego popracujmy wspólnie, aby nasze buzie były gotowe do wymowy nawet najtrudniejszych głosek! Pamiętacie nasze ćwiczenia? Może zdjęcia Wam przypomną. Pokażcie rodzicom i rodzeństwu - pobawcie się wspólnie!

Pamiętacie ćwiczenia oddechowe? Dlaczego oddech jest tak ważny?

Wszyscy bardzo lubimy dmuchajkę, ale zapewne niewielu z Was ją ma? No to zróbcie sobie sami!

Co będzie potrzebne?

-słomka,
-plastelina,
-puszek, piórko lub maleńka styropianowa kuleczka,
-butelka (mała) po wodzie mineralnej lub soku, koniecznie z zakrętką.


No i oczywiście pomoc osoby dorosłej!

Dla przypomnienia - tak wygląda oryginał:


Sposób wykonania:
1. Wypij wodę lub sok, poproś dorosłą osobę o obcięcie butelki mniej więcej 6cm poniżej nakrętki. W nakrętce trzeba zrobić dziurkę.
2. Zakręć nakrętką górną część butelki (tak, to ona będzie potrzebna).
3. Do dziurki włóż słomkę, jeśli niedokładnie przylega, uszczelnij plasteliną.
4. Trzymaj korkiem ku dołowi, do środka włóż piórko lub puszek i... dmuchaj!


Uwaga!
Dmuchajki powinna używać tylko jedna osoba. Najlepiej niech każdy  zrobi sobie swoją. Zróbcie zawody:
-nabieramy powierza nosem (przypomnijcie sobie dlaczego to tak ważne),
-wkładamy słomkę do ust i dmuchamy - im dłużej przedmiot utrzyma się chociaż kilka milimetrów nad nakrętką i nie dotknie ścianek - tym lepiej,
Możecie ustalić własne zasady! 
Udanej zabawy - pod postem możecie wrzucać swoje fotki, jednak wcześniej zapytajcie rodziców o zgodę:-)

Wasza Logopedka

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wymień pięć...

Chcecie się pobawić? Oto idealna zabawa logopedyczna, która sprawi, że będziecie mistrzami słowa! Nie żartuję! Doskonale wiecie, że słownictwo powinno być bogate - to o nas dobrze świadczy. Dlatego przypominam - trening czyni mistrza!  Potrzebne materiały: -arkusz papieru (przynajmniej jeden, potem przekonacie się, że dwadzieścia to za mało, bo gra wciąga), -kredki, mazaki, flamastry, -dobry humor, -godny Ciebie przeciwnik:-) Co trzeba zrobić? Odrysuj swoją dłoń na arkuszu. Jeśli nie potrafisz, skorzystaj z poniższego wzoru (darmowy plik z czeluści internetu). Gra polega na zadawaniu sobie wyzwań typu: Podaj pięć: wiosennych kwiatów, kolorów tęczy, imion na daną literę itd. Osoba, której nie uda się tego zrobić w oznaczonym czasie musi oddać fant, którego potem trzeba wykupić. Możecie też stworzyć własny system punktacji i zasady. Dobrej zabawy! Czekam na fotki z Waszych zmagań ze słownictwem: violetta.langner@sp2lubon.eu

Jak pracować on-line i nie zwariować?

Szkoła przeniosła się do sieci, zajęcia dodatkowe także. Pamiętajmy, że mowa jest umiejętnością, która będzie nam potrzebna zawsze! Jak urozmaicić sobie przeglądanie i robienie kolejnych kart pracy z dzieckiem, kiedy już naprawdę nie ma czasu? Poniżej linki do ciekawych stron i aplikacji logopedycznych. W większości dostęp do nich jest darmowy i nie wymaga rejestracji konta. W zasięgu ręki mamy materiały, które można pobrać jako pliki PDF do samodzielnego wydruku. Są też zabawy interaktywne działające właściwie na każdym komputerze. https://learningapps.org/ https://www.mimowa.pl/ https://domologo.pl/ Zapraszam do wspólnej zabawy!

Ćwiczymy buzię i język

Dzisiaj pierwsza porcja ćwiczeń praktycznych. Kwestią kluczową w terapii logopedycznej jest uzyskanie u dziecka prawidłowego ułożenia warg i języka. Niestety z tym zwykle bywa problem. Dlatego od najmłodszych lat trzeba ćwiczyć język, usta, policzki i oddech. Te wszystkie elementy wpływają na prawidłową wymowę poszczególnych głosek. Nawet jeśli maluch mówi dobrze - warto czasem się pobawić. To zaprocentuje w przyszłości. Dzisiaj ćwiczenia warg: 1 . Wymawianie na przemian „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej. 2. Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „ iii”. 3. Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”. 4. Naprzemienne wymawianie „ i – u”. 5. Cmokanie. 6. Parskanie / wprawianie warg w drganie/. 7. Masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie). 8. Dmuchanie na płomień świecy, na watkę lub piłkę pingpongową. 9. Układanie ust jak przy wymowie samogłosek ustnych, z wyraźną, przesadną artykulacją warg, np. w kolejności: a-i-...