Przejdź do głównej zawartości

Barrrrdzo trudna głoska R

Jest to głoska, która pojawia się w rozwoju mowy jako ostatnia, właściwie dopiero po 5 roku życia. Dlatego nie ma sensu nieustanne poprawianie trzylatka, jednak już można go obserwować, bo jeśli nie wymawia głoski L, jest bardzo prawdopodobne, że z R też będą problemy.

Najpierw układ buzi i języka:
Kluczowe są ruchy wibrujące języka. Aby je wywołać, można wykonywać regularnie ćwiczenia:
1. Uderzanie czubkiem języka w wałek dziąsłowy górny - szybko wymawiamy przy tym zlepek spółgłosek td-td-td.
2 . Kląskanie.
3. Bardzo szybkie powtarzanie sylaby la-la-la (oszukujemy język, jak to mówią dzieci na zajęciach).

Materiał wyrazowy:
Tutaj układ jest bardzo ważny. Zaczynamy od wyrazów, których R występuje po spółgłoskach T, D, B, P (tron, brama, droga, próg itd). Wymowa R w sylabie otwartej, zwłaszcza na początku nauki jest bardzo trudna. Poniżej przykładowy zestaw wyrazów do zabaw w domu. Pamiętamy, że należy dziecku wytłumaczyć znaczenie danego słowa - podczas zajęć logopedycznych bogacimy także słownictwo!

Powodzenia!

TR - trawa, trasa, trampki, tron, trofeum, trąbka, trębacz, tratwa
BR - brama, brawo, brokuły, bryza, obraz, obrót, obręcz
DR - drozd, drewno, dron, dramat, draka, drapie,
FR - fruwa, frak, front,
PR - prom, promenada, oprowadzać

Szukamy takich słów w naszym otoczeniu. Grupa spółgoskowa może być w środku wyrazu:-)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ćwiczymy buzię i język

Dzisiaj pierwsza porcja ćwiczeń praktycznych. Kwestią kluczową w terapii logopedycznej jest uzyskanie u dziecka prawidłowego ułożenia warg i języka. Niestety z tym zwykle bywa problem. Dlatego od najmłodszych lat trzeba ćwiczyć język, usta, policzki i oddech. Te wszystkie elementy wpływają na prawidłową wymowę poszczególnych głosek. Nawet jeśli maluch mówi dobrze - warto czasem się pobawić. To zaprocentuje w przyszłości. Dzisiaj ćwiczenia warg: 1 . Wymawianie na przemian „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej. 2. Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „ iii”. 3. Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”. 4. Naprzemienne wymawianie „ i – u”. 5. Cmokanie. 6. Parskanie / wprawianie warg w drganie/. 7. Masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie). 8. Dmuchanie na płomień świecy, na watkę lub piłkę pingpongową. 9. Układanie ust jak przy wymowie samogłosek ustnych, z wyraźną, przesadną artykulacją warg, np. w kolejności: a-i-

Jak pracować on-line i nie zwariować?

Szkoła przeniosła się do sieci, zajęcia dodatkowe także. Pamiętajmy, że mowa jest umiejętnością, która będzie nam potrzebna zawsze! Jak urozmaicić sobie przeglądanie i robienie kolejnych kart pracy z dzieckiem, kiedy już naprawdę nie ma czasu? Poniżej linki do ciekawych stron i aplikacji logopedycznych. W większości dostęp do nich jest darmowy i nie wymaga rejestracji konta. W zasięgu ręki mamy materiały, które można pobrać jako pliki PDF do samodzielnego wydruku. Są też zabawy interaktywne działające właściwie na każdym komputerze. https://learningapps.org/ https://www.mimowa.pl/ https://domologo.pl/ Zapraszam do wspólnej zabawy!

Wiatraczek? Tak, to bardzo proste!

Ćwiczenia oddechowe mogą być niesamowitą frajdą! Tym bardziej, że pomoce dziecko może zrobić samo. Przypominam tutaj wiatraczki, które robiliśmy na zajęciach. Przypomnijcie sobie, zaproście do zabawy rodziców i rodzeństwo. W komentarzach do postu możecie wstawiać zdjęcia swoich wiatraczków. Co będzie potrzebne? -gruby papier (bristol, wizytówkowy), -pinezka typu "beczka", -szpatułka lub patyczek (na tyle grupy, by można było wbić szpilkę), Poza tym trochę wyobraźni i ... gotowe!