Przejdź do głównej zawartości

Barrrrdzo trudna głoska R

Jest to głoska, która pojawia się w rozwoju mowy jako ostatnia, właściwie dopiero po 5 roku życia. Dlatego nie ma sensu nieustanne poprawianie trzylatka, jednak już można go obserwować, bo jeśli nie wymawia głoski L, jest bardzo prawdopodobne, że z R też będą problemy.

Najpierw układ buzi i języka:
Kluczowe są ruchy wibrujące języka. Aby je wywołać, można wykonywać regularnie ćwiczenia:
1. Uderzanie czubkiem języka w wałek dziąsłowy górny - szybko wymawiamy przy tym zlepek spółgłosek td-td-td.
2 . Kląskanie.
3. Bardzo szybkie powtarzanie sylaby la-la-la (oszukujemy język, jak to mówią dzieci na zajęciach).

Materiał wyrazowy:
Tutaj układ jest bardzo ważny. Zaczynamy od wyrazów, których R występuje po spółgłoskach T, D, B, P (tron, brama, droga, próg itd). Wymowa R w sylabie otwartej, zwłaszcza na początku nauki jest bardzo trudna. Poniżej przykładowy zestaw wyrazów do zabaw w domu. Pamiętamy, że należy dziecku wytłumaczyć znaczenie danego słowa - podczas zajęć logopedycznych bogacimy także słownictwo!

Powodzenia!

TR - trawa, trasa, trampki, tron, trofeum, trąbka, trębacz, tratwa
BR - brama, brawo, brokuły, bryza, obraz, obrót, obręcz
DR - drozd, drewno, dron, dramat, draka, drapie,
FR - fruwa, frak, front,
PR - prom, promenada, oprowadzać

Szukamy takich słów w naszym otoczeniu. Grupa spółgoskowa może być w środku wyrazu:-)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wymień pięć...

Chcecie się pobawić? Oto idealna zabawa logopedyczna, która sprawi, że będziecie mistrzami słowa! Nie żartuję! Doskonale wiecie, że słownictwo powinno być bogate - to o nas dobrze świadczy. Dlatego przypominam - trening czyni mistrza!  Potrzebne materiały: -arkusz papieru (przynajmniej jeden, potem przekonacie się, że dwadzieścia to za mało, bo gra wciąga), -kredki, mazaki, flamastry, -dobry humor, -godny Ciebie przeciwnik:-) Co trzeba zrobić? Odrysuj swoją dłoń na arkuszu. Jeśli nie potrafisz, skorzystaj z poniższego wzoru (darmowy plik z czeluści internetu). Gra polega na zadawaniu sobie wyzwań typu: Podaj pięć: wiosennych kwiatów, kolorów tęczy, imion na daną literę itd. Osoba, której nie uda się tego zrobić w oznaczonym czasie musi oddać fant, którego potem trzeba wykupić. Możecie też stworzyć własny system punktacji i zasady. Dobrej zabawy! Czekam na fotki z Waszych zmagań ze słownictwem: violetta.langner@sp2lubon.eu

Ćwiczymy buzię i język

Dzisiaj pierwsza porcja ćwiczeń praktycznych. Kwestią kluczową w terapii logopedycznej jest uzyskanie u dziecka prawidłowego ułożenia warg i języka. Niestety z tym zwykle bywa problem. Dlatego od najmłodszych lat trzeba ćwiczyć język, usta, policzki i oddech. Te wszystkie elementy wpływają na prawidłową wymowę poszczególnych głosek. Nawet jeśli maluch mówi dobrze - warto czasem się pobawić. To zaprocentuje w przyszłości. Dzisiaj ćwiczenia warg: 1 . Wymawianie na przemian „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej. 2. Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „ iii”. 3. Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”. 4. Naprzemienne wymawianie „ i – u”. 5. Cmokanie. 6. Parskanie / wprawianie warg w drganie/. 7. Masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie). 8. Dmuchanie na płomień świecy, na watkę lub piłkę pingpongową. 9. Układanie ust jak przy wymowie samogłosek ustnych, z wyraźną, przesadną artykulacją warg, np. w kolejności: a-i-...

Jak pracować on-line i nie zwariować?

Szkoła przeniosła się do sieci, zajęcia dodatkowe także. Pamiętajmy, że mowa jest umiejętnością, która będzie nam potrzebna zawsze! Jak urozmaicić sobie przeglądanie i robienie kolejnych kart pracy z dzieckiem, kiedy już naprawdę nie ma czasu? Poniżej linki do ciekawych stron i aplikacji logopedycznych. W większości dostęp do nich jest darmowy i nie wymaga rejestracji konta. W zasięgu ręki mamy materiały, które można pobrać jako pliki PDF do samodzielnego wydruku. Są też zabawy interaktywne działające właściwie na każdym komputerze. https://learningapps.org/ https://www.mimowa.pl/ https://domologo.pl/ Zapraszam do wspólnej zabawy!