Przejdź do głównej zawartości

Barrrrdzo trudna głoska R

Jest to głoska, która pojawia się w rozwoju mowy jako ostatnia, właściwie dopiero po 5 roku życia. Dlatego nie ma sensu nieustanne poprawianie trzylatka, jednak już można go obserwować, bo jeśli nie wymawia głoski L, jest bardzo prawdopodobne, że z R też będą problemy.

Najpierw układ buzi i języka:
Kluczowe są ruchy wibrujące języka. Aby je wywołać, można wykonywać regularnie ćwiczenia:
1. Uderzanie czubkiem języka w wałek dziąsłowy górny - szybko wymawiamy przy tym zlepek spółgłosek td-td-td.
2 . Kląskanie.
3. Bardzo szybkie powtarzanie sylaby la-la-la (oszukujemy język, jak to mówią dzieci na zajęciach).

Materiał wyrazowy:
Tutaj układ jest bardzo ważny. Zaczynamy od wyrazów, których R występuje po spółgłoskach T, D, B, P (tron, brama, droga, próg itd). Wymowa R w sylabie otwartej, zwłaszcza na początku nauki jest bardzo trudna. Poniżej przykładowy zestaw wyrazów do zabaw w domu. Pamiętamy, że należy dziecku wytłumaczyć znaczenie danego słowa - podczas zajęć logopedycznych bogacimy także słownictwo!

Powodzenia!

TR - trawa, trasa, trampki, tron, trofeum, trąbka, trębacz, tratwa
BR - brama, brawo, brokuły, bryza, obraz, obrót, obręcz
DR - drozd, drewno, dron, dramat, draka, drapie,
FR - fruwa, frak, front,
PR - prom, promenada, oprowadzać

Szukamy takich słów w naszym otoczeniu. Grupa spółgoskowa może być w środku wyrazu:-)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Gry i zabawy w terapii logopedycznej

Zwykła planszówka może być nieocenionym narzędziem skutecznej terapii logopedycznej? Jak to możliwe? W tym tygodniu zaprezentuję propozycję wykorzystania gier planszowych (i zrobienia własnych), które ćwiczą wiele umiejętności językowych. Wszystkie wypróbowaliśmy na zajęciach. Dzieci mają swoje typy! Najpopularniejsze to: Państwa - miasta dla uczniów starszych, Chińczyk logopedyczny (zasady identyczne jak w tradycyjnej grze, ale pod każdym polem kryje się słówko, które trzeba dobrze powiedzieć - łatwo przerobić w domu starą grę, która zapewne jest już nieco nudna), Słowostworki - co to jest? Już niebawem Wam pokażę! Gra do zrobienia w domu!

Wracam po dłuższej przerwie

Dawno mnie nie było, co nie oznacza, że w szkolnym gabinecie logopedycznym nic się nie działo. Wręcz przeciwnie. Każdego dnia odwiedza mnie przynajmniej kilkanaścioro dzieci i razem ćwiczmy prawidłową wymowę, ułożenie warg i języka, oddech i wiele innych rzeczy. Rozwijamy też słownictwo, budujemy zdania i teksty i... dobrze się bawimy. Napiszcie w komentarzach, która zabawa u szkolnego logopedy najbardziej się Wam podoba i dlaczego. Najciekawsze wypowiedzi będą premiowane dodatkowymi pieczątkami w zeszytach:-)

Chińczyk - emocje i ćwiczenia logopedyczne!

Wykorzystujemy tutaj tradycyjnego Chińczyka lekko go modyfikując. Ja wykorzystałam grę gotową: Zasady są identyczne, jak w tradycyjnym Chińczyku. Jedyną różnicą jest to, że musimy wprowadzić w środkowego pole tylko dwa pionki - skraca to nieco czas gry i w ten sposób można ją wykorzystać dosłownie w każdej wolnej chwili. Od razu odpowiadam na pytanie, jak do gry "przemycić" treści logopedyczne? W bardzo prosty sposób! W gotowej planszówce mamy w zestawie kartoniki z obrazkami oznaczone na odwrocie gwiazdkami w trzech kolorach (w domu możemy je zrobić samodzielnie). Odpowiadają one gwiazdkom na poszczególnych polach planszy. Te także możemy dorysować sami. Gracz stając na kolejnym polu musi wylosować kartonik z odpowiednim kolorem i odczytać słówko (oczywiście poprawnie). Jeśli powie źle, spotyka go kara. Sami ustalamy, że będzie to cofnięcie się o wylosowaną ilość pól, czy też powrót na start. Udanej zabawy! Wasz logopeda