Przejdź do głównej zawartości

Jak wykorzystać zwykłe "planszówki" do ćwiczeń logopedycznych?

SELEDYNOWA SUKNIASŁODKI SEREKSKLEPOWA KASADESKA DO PRASOWANIA
SALON SAMOCHODOWYSAMOTNY SŁOWIKNIEBIESKI RYSUNEKKAPUSTA NA BIGOS
SENNA SOWASPORTOWE SPODNIEWYSŁANY LISTWESOŁY PIESEK
SŁONA SAŁATKASMUTNY SUSEŁBOSA STOPANIEBIESKI DŁUGOPIS
Dzisiaj przepis na "Chińczyka"
Ta gra jest najpopularniejsza w naszym szkolnym gabinecie. Być może w domu mamy takiego zwykłego, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby go nieco odświeżyć w logopedyczny sposób. Jak to zrobić?

1. Potrzebna będzie zwykła plansza do gry w Chińczyka, pionki, kostka, papier, ołówek, flamastry (ogólnie coś do pisania). Materiał wyrazowy można też skopiować i wydrukować, ale jeśli dzieci same napiszą słówka na karteczkach, utrwalą sobie także ich pisownię.

2. Poniżej wybieramy zestaw materiału wyrazowego, który mamy ochotę poćwiczyć. Zapisujemy słówka na karteczkach, wkładamy je do słoja lub odwracamy karteczki biała stroną do góry na stole.

3. Każde przestawienie pionka to powtórzenie słówka, które zawodnik wylosuje. Dopiero wtedy można wykonać ruch. Słówko trzeba oczywiście powiedzieć poprawnie.

4. Młodszym dzieciom można słówko odczytać na głos w taki sposób, aby widziało dokładnie twarz osoby czytającej.

5. Oczywiście zasady możemy dowolnie modyfikować lub ustalać własne.

Powodzenia! Chętnie zobaczę fotki z Waszych rozgrywek. Można je dodawać w komentarzu lub przesłać na adres: violetta.langner@sp2lubon.eu


Materiał wyrazowy dla poszczególnych głosek - dzisiaj głoska S

SUKIENKASAMOCHÓD
SUMSAMOLOT
SUWAKSALA
SÓLSANKI
SYNSAŁATA
SOKSANDAŁY
SOPELSKAKANKA
SOWASMOK
NOSLIS
ATLASLAS
MINUSAUTOBUS
TYGRYSANANAS
PASGRUBAS
KĘSGLOBUS
WŁOSKAKTUS
DŁUGOPISKŁOS
OSAKAPUSTA100 KROTKAPRO 100 KĄT
LASKAMROWISKO100 TAMIA 100
USTAMASKALI 100 PAD 100 PIEŃ
OGNISKOKOSAPI 100 LETRAJ 100 PY
Zasady wymawiania głoski "s"
-usta rozciągnięte,
-zęby dolne i górne blisko siebie,
-język leży, jego czubek dotyka lekko dolnego dziąsła.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Gry i zabawy w terapii logopedycznej

Zwykła planszówka może być nieocenionym narzędziem skutecznej terapii logopedycznej? Jak to możliwe? W tym tygodniu zaprezentuję propozycję wykorzystania gier planszowych (i zrobienia własnych), które ćwiczą wiele umiejętności językowych. Wszystkie wypróbowaliśmy na zajęciach. Dzieci mają swoje typy! Najpopularniejsze to: Państwa - miasta dla uczniów starszych, Chińczyk logopedyczny (zasady identyczne jak w tradycyjnej grze, ale pod każdym polem kryje się słówko, które trzeba dobrze powiedzieć - łatwo przerobić w domu starą grę, która zapewne jest już nieco nudna), Słowostworki - co to jest? Już niebawem Wam pokażę! Gra do zrobienia w domu!

Wracam po dłuższej przerwie

Dawno mnie nie było, co nie oznacza, że w szkolnym gabinecie logopedycznym nic się nie działo. Wręcz przeciwnie. Każdego dnia odwiedza mnie przynajmniej kilkanaścioro dzieci i razem ćwiczmy prawidłową wymowę, ułożenie warg i języka, oddech i wiele innych rzeczy. Rozwijamy też słownictwo, budujemy zdania i teksty i... dobrze się bawimy. Napiszcie w komentarzach, która zabawa u szkolnego logopedy najbardziej się Wam podoba i dlaczego. Najciekawsze wypowiedzi będą premiowane dodatkowymi pieczątkami w zeszytach:-)

Chińczyk - emocje i ćwiczenia logopedyczne!

Wykorzystujemy tutaj tradycyjnego Chińczyka lekko go modyfikując. Ja wykorzystałam grę gotową: Zasady są identyczne, jak w tradycyjnym Chińczyku. Jedyną różnicą jest to, że musimy wprowadzić w środkowego pole tylko dwa pionki - skraca to nieco czas gry i w ten sposób można ją wykorzystać dosłownie w każdej wolnej chwili. Od razu odpowiadam na pytanie, jak do gry "przemycić" treści logopedyczne? W bardzo prosty sposób! W gotowej planszówce mamy w zestawie kartoniki z obrazkami oznaczone na odwrocie gwiazdkami w trzech kolorach (w domu możemy je zrobić samodzielnie). Odpowiadają one gwiazdkom na poszczególnych polach planszy. Te także możemy dorysować sami. Gracz stając na kolejnym polu musi wylosować kartonik z odpowiednim kolorem i odczytać słówko (oczywiście poprawnie). Jeśli powie źle, spotyka go kara. Sami ustalamy, że będzie to cofnięcie się o wylosowaną ilość pól, czy też powrót na start. Udanej zabawy! Wasz logopeda