Przejdź do głównej zawartości

Jak wykorzystać zwykłe "planszówki" do ćwiczeń logopedycznych?

SELEDYNOWA SUKNIASŁODKI SEREKSKLEPOWA KASADESKA DO PRASOWANIA
SALON SAMOCHODOWYSAMOTNY SŁOWIKNIEBIESKI RYSUNEKKAPUSTA NA BIGOS
SENNA SOWASPORTOWE SPODNIEWYSŁANY LISTWESOŁY PIESEK
SŁONA SAŁATKASMUTNY SUSEŁBOSA STOPANIEBIESKI DŁUGOPIS
Dzisiaj przepis na "Chińczyka"
Ta gra jest najpopularniejsza w naszym szkolnym gabinecie. Być może w domu mamy takiego zwykłego, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby go nieco odświeżyć w logopedyczny sposób. Jak to zrobić?

1. Potrzebna będzie zwykła plansza do gry w Chińczyka, pionki, kostka, papier, ołówek, flamastry (ogólnie coś do pisania). Materiał wyrazowy można też skopiować i wydrukować, ale jeśli dzieci same napiszą słówka na karteczkach, utrwalą sobie także ich pisownię.

2. Poniżej wybieramy zestaw materiału wyrazowego, który mamy ochotę poćwiczyć. Zapisujemy słówka na karteczkach, wkładamy je do słoja lub odwracamy karteczki biała stroną do góry na stole.

3. Każde przestawienie pionka to powtórzenie słówka, które zawodnik wylosuje. Dopiero wtedy można wykonać ruch. Słówko trzeba oczywiście powiedzieć poprawnie.

4. Młodszym dzieciom można słówko odczytać na głos w taki sposób, aby widziało dokładnie twarz osoby czytającej.

5. Oczywiście zasady możemy dowolnie modyfikować lub ustalać własne.

Powodzenia! Chętnie zobaczę fotki z Waszych rozgrywek. Można je dodawać w komentarzu lub przesłać na adres: violetta.langner@sp2lubon.eu


Materiał wyrazowy dla poszczególnych głosek - dzisiaj głoska S

SUKIENKASAMOCHÓD
SUMSAMOLOT
SUWAKSALA
SÓLSANKI
SYNSAŁATA
SOKSANDAŁY
SOPELSKAKANKA
SOWASMOK
NOSLIS
ATLASLAS
MINUSAUTOBUS
TYGRYSANANAS
PASGRUBAS
KĘSGLOBUS
WŁOSKAKTUS
DŁUGOPISKŁOS
OSAKAPUSTA100 KROTKAPRO 100 KĄT
LASKAMROWISKO100 TAMIA 100
USTAMASKALI 100 PAD 100 PIEŃ
OGNISKOKOSAPI 100 LETRAJ 100 PY
Zasady wymawiania głoski "s"
-usta rozciągnięte,
-zęby dolne i górne blisko siebie,
-język leży, jego czubek dotyka lekko dolnego dziąsła.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ćwiczymy buzię i język

Dzisiaj pierwsza porcja ćwiczeń praktycznych. Kwestią kluczową w terapii logopedycznej jest uzyskanie u dziecka prawidłowego ułożenia warg i języka. Niestety z tym zwykle bywa problem. Dlatego od najmłodszych lat trzeba ćwiczyć język, usta, policzki i oddech. Te wszystkie elementy wpływają na prawidłową wymowę poszczególnych głosek. Nawet jeśli maluch mówi dobrze - warto czasem się pobawić. To zaprocentuje w przyszłości. Dzisiaj ćwiczenia warg: 1 . Wymawianie na przemian „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej. 2. Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „ iii”. 3. Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”. 4. Naprzemienne wymawianie „ i – u”. 5. Cmokanie. 6. Parskanie / wprawianie warg w drganie/. 7. Masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie). 8. Dmuchanie na płomień świecy, na watkę lub piłkę pingpongową. 9. Układanie ust jak przy wymowie samogłosek ustnych, z wyraźną, przesadną artykulacją warg, np. w kolejności: a-i-

Jak pracować on-line i nie zwariować?

Szkoła przeniosła się do sieci, zajęcia dodatkowe także. Pamiętajmy, że mowa jest umiejętnością, która będzie nam potrzebna zawsze! Jak urozmaicić sobie przeglądanie i robienie kolejnych kart pracy z dzieckiem, kiedy już naprawdę nie ma czasu? Poniżej linki do ciekawych stron i aplikacji logopedycznych. W większości dostęp do nich jest darmowy i nie wymaga rejestracji konta. W zasięgu ręki mamy materiały, które można pobrać jako pliki PDF do samodzielnego wydruku. Są też zabawy interaktywne działające właściwie na każdym komputerze. https://learningapps.org/ https://www.mimowa.pl/ https://domologo.pl/ Zapraszam do wspólnej zabawy!

Wiatraczek? Tak, to bardzo proste!

Ćwiczenia oddechowe mogą być niesamowitą frajdą! Tym bardziej, że pomoce dziecko może zrobić samo. Przypominam tutaj wiatraczki, które robiliśmy na zajęciach. Przypomnijcie sobie, zaproście do zabawy rodziców i rodzeństwo. W komentarzach do postu możecie wstawiać zdjęcia swoich wiatraczków. Co będzie potrzebne? -gruby papier (bristol, wizytówkowy), -pinezka typu "beczka", -szpatułka lub patyczek (na tyle grupy, by można było wbić szpilkę), Poza tym trochę wyobraźni i ... gotowe!